“Quan s’acabaran els dubtes sobre l’aportació de la ceràmica a la història de la humanitat? Quan es reconeixerà la nostra dilatada història i l’enorme calat de les nostres senyals d’identitat? Però resulta que a més d’història tenim un portentós present ple de creativitat, que ens garanteix un futur prometedor”
Antonio Vivas Zamorano; crític d’art. Director i editor de la revista “Cerámica”.

La cerámica española y su integración en el arte
Miranda Ogando, José; crític d’art, comisari d’exposicions
«La ceràmica vista des de fora»
A: La ceràmica espanyola i la seva integració en l’art (catàleg exposició). València, 2006

Rosa Cortiella va estudiar ceràmica a l’Escola Forma (1985-89) alhora que aprenia escultura a l’Escola d’Arts i Oficis de Barcelona, on es va interessar per compaginar les classes de la seva especialitat plàstica amb exercicis dels alumnes de ceràmica d’aquell centre. Seguidament va sentir la urgència d’ampliar les bases de la seva formació i es va llicenciar en l’especialitat de pintura en la Facultat de Belles arts (1992-97). Al llarg d’aquest període de formació la seva vocació de ceramista, practicant-la llavors amb una especial inclinació pel color i la composició. Cal dir que aquells anys de la dècada dels noranta coincideixen amb el “boom” del disseny, els principis del qual han marcat el caràcter de l’obra de Cortiella des dels seus inicis, tant en el vessant comercial de la seva producció de peces seriades –bols, plats, joies, petites escultures–, quant amb el conjunt del seu art –en el qual destaquen, així mateix, la seva creació d’objectes màgics (les sèries Mira, Llagrimari i Miradors), les seves construccions d’altes torres arquitectòniques i les seves instal·lacions de sentit paisatgístic.

En parlar amb Rosa Cortiella, tan serena i tan lúcida, ella mateixa sol donar-nos les claus –que, a força d’haver estat meditades, acaben semblant molt senzilles– sobre l’autèntic sentit del seu treball i, en conseqüència, del seu llenguatge, tan peculiar. Ella diu que el seu propòsit és el de “mirar la ceràmica des de fora de la ceràmica”, o sigui, des del dibuix, des del gravat, des del modelatge, des de la instal·lació, des de la pintura… Aquesta mirada multidisciplinària és conseqüència i expressió de la rica i variada aportació teòrica que sustenta i defineix la seva pràctica de l’art. En la nostra exposició Cortiella està representada per la instal·lació “El pes de l’absència”, sis peces cilíndriques –gres i acrílic– molt perforades per formes circulars, amb el que el seu espai interior/exterior resulta especialment fluent i intensament matisat per la lluminositat i l’ombra.

Veure Exposició